12 Ιουλίου, 2025
Οικονομία

Μιχάλης Δημητριάδης – Ευγενίδης: Γιατί η ελληνική ακτοπλοΐα δεν προσελκύει τις νέες γενιές

Η ελληνική ακτοπλοΐα, ένας από τους σημαντικότερους πυλώνες της νησιωτικής συνοχής και της εθνικής οικονομίας, βρίσκεται σήμερα αντιμέτωπη με μια αθόρυβη αλλά επικίνδυνη κρίση: την έλλειψη νέων ναυτικών. Αξιωματικοί, και κυρίως μηχανικοί, είναι όλο και πιο δυσεύρετοι, ενώ η γενικότερη απροθυμία των νέων να ακολουθήσουν ναυτικά επαγγέλματα απειλεί την ανανέωση του ανθρώπινου δυναμικού του κλάδου.

Παρά τις τεχνολογικές εξελίξεις, τις αναβαθμισμένες ναυτικές σπουδές και την τεράστια συνεισφορά της ακτοπλοΐας στο ΑΕΠ και στην απασχόληση, το ενδιαφέρον της νέας γενιάς για τη θάλασσα βαίνει μειούμενο. Όλο και λιγότεροι νέοι βλέπουν το επάγγελμα του ναυτικού ως επιλογή σταδιοδρομίας, ενώ νησιά με παραδοσιακή ναυτοσύνη βλέπουν τα ποσοστά συμμετοχής τους στον κλάδο να καταρρέουν.

Ο Μιχάλης Δημητριάδης-Ευγενίδης CEO της Aegean Sea Lines με τοποθέτηση του στο 2ο Chios International Shipping Summit, που διοργάνωσε το τμήμα Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών του Πανεπιστημίου ΑιγαίουΔιεθνές Ναυτιλιακό Συνέδριο Χίου, έθεσε το ζήτημα με τρόπο καίριο και πολυδιάστατο. Ανέλυσε τις βαθύτερες αιτίες πίσω από τη διαρροή του ανθρώπινου δυναμικού, τη μεταβολή των επαγγελματικών προτύπων των νέων, αλλά και τις εκπαιδευτικές και κοινωνικές παθογένειες που συντελούν στη συρρίκνωση της ναυτικής βάσης της χώρας.

Η τοποθέτησή του δεν περιορίστηκε σε διαπιστώσεις. Αντίθετα, ανέδειξε συγκεκριμένες λύσεις —από την ενίσχυση των κινήτρων μέχρι τη ριζική επανένταξη της ναυτοσύνης στην εκπαιδευτική και κοινωνική κουλτούρα— για να αντιστραφεί η τάση. Η ουσία είναι απλή αλλά επιτακτική: χωρίς ανθρώπους, τα πλοία δεν ταξιδεύουν. Και χωρίς πλοία, τα νησιά αποκόπτονται.

Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Δημητριάδης- Ευγενίδης ανέδειξε σειρά παραγόντων που έχουν οδηγήσει στο φαινόμενο της μείωσης ενδιαφέροντος των νέων για καριέρα στη θάλασσα, ιδίως στην ακτοπλοΐα:

Ενδοκλαδικός Ανταγωνισμός: Τα συμβατικά πλοία της ακτοπλοΐας χάνουν συστηματικά στελέχη, ιδίως μηχανικούς, προς ταχύπλοα ή γιοτ, τα οποία προσφέρουν συχνά καλύτερες συνθήκες ή υψηλότερες αμοιβές.

Απαιτητικές Συνθήκες Εργασίας: Παρά τις ανταγωνιστικές πλέον απολαβές, οι απαιτήσεις του επαγγέλματος, κυρίως στα χαμηλότερα πληρώματα, αποθαρρύνουν τους νέους. Το φαινόμενο δεν αφορά μόνο την ακτοπλοΐα αλλά το σύνολο της ναυτιλίας.

Αλλαγή Επαγγελματικών Προτιμήσεων: Πολλοί νέοι στρέφονται σε σταθερές, χερσαίες εργασίες σε τομείς όπως η τεχνολογία ή τα χρηματοοικονομικά, προτιμώντας το ωράριο και τη σταθερότητα παρά τις χαμηλότερες αμοιβές.

Απώλεια Τοπικού Ναυτικού Δυναμικού: Ο κ. Ευγενίδης αναφέρθηκε χαρακτηριστικά στο νησί του, τη Σίφνο, όπου κάποτε δραστηριοποιούνταν μέχρι και 450 ναυτικοί ταυτόχρονα, ενώ σήμερα ο αριθμός έχει περιοριστεί σε 10-15. Η ανάπτυξη του τουρισμού και η ευκολότερη σύνδεση με την ηπειρωτική Ελλάδα συνέβαλαν σε αυτή την αλλαγή.

Έλλειψη Πρόωρης Επαφής με τη Ναυτιλία: Η ναυτιλία απουσιάζει από το σχολικό πρόγραμμα, ενώ ακόμα και οι σχετικές εκστρατείες ενημέρωσης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης παρουσιάζουν συχνά μια εξιδανικευμένη εικόνα.

Σύμφωνα με στοιχεία του ΙΟΒΕ, η ακτοπλοΐα αντιστοιχεί στο 5,4% του ΑΕΠ (11,8 δισ. ευρώ το 2023) και υποστηρίζει 318.000 θέσεις εργασίας (6,9% της συνολικής απασχόλησης). Στις νησιωτικές περιοχές, το ποσοστό αυτό εκτινάσσεται: στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και στα Ιόνια Νησιά, έως και το ένα τρίτο του τοπικού ΑΕΠ και της απασχόλησης εξαρτώνται από τη ναυτιλία.

Χαρακτηριστικά, το 2022, το 86% των συσκευασμένων αγαθών προς τα νησιά μεταφέρθηκε δια θαλάσσης. Σε ορισμένες περιοχές, μέχρι και το 40% της τοπικής απασχόλησης σχετίζεται άμεσα ή έμμεσα με την ακτοπλοΐα.


Οι προτάσεις

Ο Μιχάλης Δημητριάδης – Ευγενίδης κατέθεσε συγκεκριμένες προτάσεις για την αντιστροφή του αρνητικού κλίματος:

– Στοχευμένα Κίνητρα: Επιδότηση πρώτης απασχόλησης, ελαφρύνσεις ασφαλιστικών εισφορών και επιπλέον παροχές για νέους ναυτικούς.

– Ρεαλιστική Προβολή του Επαγγέλματος: Οι ενημερωτικές καμπάνιες πρέπει να αποτυπώνουν τόσο τις ευκαιρίες όσο και τις προκλήσεις του ναυτικού επαγγέλματος. Η ακτοπλοΐα δεν είναι απλώς μια δουλειά, αλλά βασική εθνική υποδομή.

– Εκπαιδευτική Ενσωμάτωση: Επισκέψεις σε λιμάνια, προγράμματα στα σχολεία και παρουσιάσεις από έμπειρους ναυτικούς θα μπορούσαν να αφυπνίσουν το ενδιαφέρον από νωρίς.

· Πρακτική Άσκηση & Μαθητείες: Ενίσχυση της συνεργασίας ναυτιλιακών εταιρειών με Ακαδημίες και εκπαιδευτικά ιδρύματα για ουσιαστική εμπειρία εν πλω.

– Ευελιξία σε Χαμηλές Θέσεις Πληρωμάτων: Στοχευμένη απελευθέρωση επανδρωτικών απαιτήσεων, π.χ. στην Αδριατική, ώστε να απελευθερωθεί εγχώριο δυναμικό για την ακτοπλοΐα εσωτερικού.

Η δεύτερη σημαντική ενότητα της παρέμβασης του Μιχάλη Δημητριάδη- Ευγενίδη αφορούσε την αποτελεσματικότητα της ναυτικής εκπαίδευσης και τη μεταφορά της γνώσης στην πράξη.


Τα προβλήματα σήμερα

– Απόσταση Θεωρίας-Πράξης: Παρότι τα σύγχρονα προγράμματα προσφέρουν υψηλό επίπεδο γνώσεων μέσω εξομοιωτών και ψηφιακών εργαλείων, υπάρχει συχνά αποσύνδεση από την καθημερινή επιχειρησιακή πραγματικότητα επί του πλοίου.

– Έλλειψη Συνέχειας και Καθοδήγησης: Χωρίς συστηματική υποστήριξη και ανατροφοδότηση από ανώτερα στελέχη, οι νέες γνώσεις δεν εφαρμόζονται αποτελεσματικά. Η πίεση εργασίας και η αρνητική κουλτούρα μπορούν να λειτουργήσουν ανασταλτικά.

– Ιδιαίτερες Απαιτήσεις Κλάδων: Σε τομείς υψηλού κινδύνου όπως τα δεξαμενόπλοια, οι απαιτήσεις για συνεχή επαγγελματισμό είναι εντονότερες. Πολλές εταιρείες έχουν υιοθετήσει “μαθησιακούς κύκλους”, όπου τα περιστατικά χρησιμοποιούνται ως ευκαιρίες μάθησης.


Προτάσεις βελτίωσης

-Δομημένη Καθοδήγηση: Καθιέρωση επίσημων ρόλων μεντόρων στους ανώτερους αξιωματικούς για υποστήριξη και μετάδοση εμπειρίας.

– Συνεχής Αξιολόγηση: Τακτική ανατροφοδότηση όχι μόνο για τη θεωρητική γνώση αλλά και για την επιχειρησιακή απόδοση.

– Εκπαίδευση με Σενάρια Πραγματικότητας: Χρήση περιστατικών και καθημερινών προκλήσεων του κάθε πλοίου και εταιρείας για βιωματική μάθηση.

– Καλλιέργεια Μαθησιακής Κουλτούρας: Περιβάλλον ενθάρρυνσης και όχι τιμωρίας. Η ασφάλεια και η αυτοπεποίθηση είναι κρίσιμες για την εφαρμογή της γνώσης.

– Ενσωμάτωση Τεχνολογίας με μέτρο: Τα ψηφιακά εργαλεία και η διασύνδεση μπορούν να ενισχύσουν την εκπαίδευση, αλλά πρέπει να συνοδεύονται από ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής στο πλοίο και αποφυγή κοινωνικής απομόνωσης.

Οι θέσεις του Μιχάλη Δημητριάδη-Ευγενίδη φωτίζουν τη σύνθετη πραγματικότητα που αντιμετωπίζει η ελληνική ακτοπλοΐα και η ναυτική εκπαίδευση. Ο ίδιος δεν μιλά μόνο για αριθμούς και πολιτικές, αλλά για μια γενιά που απομακρύνεται από τη θάλασσα και για έναν κλάδο που αποτελεί θεμέλιο της νησιωτικής Ελλάδας. Αν η ναυτιλία θέλει να προσελκύσει ξανά τους νέους, πρέπει να επανασυνδεθεί με τις ρίζες της και ταυτόχρονα να ανανεώσει το βλέμμα της προς το μέλλον.

Πηγή: Newmoney.gr

Πηγή: www.protothema.gr

Σχετικές αναρτήσεις

«Έκοψαν» κεφάλια οι Ελβετοί της Landis+Gyr για τους έξυπνους μετρητές

admin

Πρωτομαγιά 2025: Πώς θα λειτουργήσουν τα σούπερ μάρκετ

admin

Χατζηδάκης στο 2ο Cantina Academy: Καταρτίζουμε εθνικό σχέδιο για τα ύδατα, είμαστε 19οι παγκοσμίως στον κίνδυνο λειψυδρίας

admin

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Θα υποθέσουμε ότι είστε εντάξει με αυτό, αλλά μπορείτε να εξαιρεθείτε εάν το επιθυμείτε. Αποδέχομαι Διαβάστε περισσότερα

Privacy & Cookies Policy